PREHRANA

SAJ NI SKORAJ NOBENE OMEJITVE!

Res je, saj ni skoraj nobene omejitve. Navodila, ki ste jih dobili od diabetologa, priporočajo raznoliko hrano, ki gre počasi v kri (z nizkim glikemičnim indeksom), z manj maščobami in priporočili, da jemo, kolikor trošimo. Strah, da sedaj ne bomo smeli uživati v hrani, po mojem izhaja iz preteklosti, ko je bila hrana ljudem skoraj edini užitek v življenju. Iz roda v rod se je zdravljenje sladkorne bolezni izvajalo na prepovedih – odpovedovanju hrani. Takšna praksa  je ostala v družbeni podzavesti. Ko slišimo sladkorna bolezen, se takoj spomnimo na besedo hrana. Danes ni več potrebno, da hrani pripisujemo takšno moč, saj lahko užitke v hrani nadomestimo z drugimi užitki in zanimanji. Včasih smo se smejali in zaničevali ljudi, ki so dali več na materialne dobrine kot na hrano. Iz tisti časov je tudi rek:

                                    “Gospa se v fičku pelje, želodec pa kislo zelje melje”

Za sladkorne bolnike naj velja, gospa ima prav. Naj bo ta rek, kar se hrane tiče, vodilo sladkornemu bolniku-diabetiku. Najboljša rešitev za ohranitev našega zdravja je, da veselje do hrane nadomestimo z veseljem do drugih aktivnosti iz materialnega ali dohovnega sveta.

HRANA, ŽIVIMO OD NJE ALI ZARADI NJE TUDI ŽIVIMO?

S prehrano sem se veliko ukvarjal. Začetek moje bolezni je nekako sovpadal s časom pojava knjig, kjer so za zdravljenje vseh bolezni svetovali presno (surovo) hrano, rastlinskega izvora. Za mojo sladkorno bolezen je bila to odlična rešitev. Nekaj let sem mlel žitarice, oreščke, dodajal sadje in zelenjavo ter s to hrano iskal izgubljeno zdravje. Moram biti pošten in reči, da sem imel dobre rezultate, saj so to živila z nizkim glikemičnim indeksom (počasno višanje krvnega sladkorja), energijsko zadovoljive, le jedel sem jih nekako brez pravega veselja.

Spoznal sem, da ne želim toliko žrtvovati, saj sem v hrani vedno želel uživati. Presna hrana zajema uživanje nekuhanih živil, zelenjave, sadja, stročnic in nekaljena žita. Jaz sem stvar nekoliko razširil in sem užival tudi presna živila živalskega izvora, kot so mleko, mlečni izdelki, jajca in mesni izdelki. Pomembno je, da živila ne segrevamo višje od 47 °C, pri višji temperaturi se začnejo uničevati encimi in vitamini, semena izgubijo kaljivost in živilo izgubi na kvaliteti.

Poskusite se prehranjevati vsaj nekaj časa na takšen način (poskusite vsaj 1 mesec, 1-2 obroka na dan), ker boste spoznali, da ta hrana res uspešno niža krvni sladkor. Izkušnje in spoznanja, ki jih boste na ta način pridobili, boste vedno lahko uporabljali v svojem življenju, tudi če vam presna hrana ne bo všeč in ne bo del vaših obrokov.

O presni hrani si lahko veliko preberete in naučite iz knjig:

  • Proč s kuhinjskim loncem (Helmut Wandmaker),
  • Zeleno življenje (Victoria Boutenko).

Ti knjigi boste težko kupili, izposodite si ju lahko v knjižnici.

Sejtan-pšenično meso.

Vrnil sem se k »normalni hrani«, vendar sem še vedno iskal nekaj novega. Meso je bilo naslednje na vrsti, saj vemo, da vsebuje skrite maščobe, sledi antibiotikov in še marsičesa, kar slabo vpliva na naše zdravje. Beljakovine nujno potrebujemo, zato sem po prebiranju literature

začel iz pšenice pridobivati sejtan (pšenično meso), iz soje oz. sojinega mleka pa tofu. Oba dajeta zelo dobre rezultate pri nižanju krvnega sladkorja.

 

Tofu niža krvni sladkor
Tofu

OD KOD DOBITI POTREBNE VITAMINE IN MINERALE?

Sladkorni bolniki – diabetiki imamo povečano potrebo po vitaminu C in E, cinku in kromu. Vitamina C in E ter cink so antioksidanti, ki zavirajo staranje celic. Cink je zelo pomemben za delovanje imunskega sistema, krom pa pomaga pri vzdrževanju normalne višine krvnega sladkorja – glukoze. Vse te elemente vsebuje cimet.

Pri izbiri, na kakšen način bomo telesu zagotovili vitamine in elemente, imamo v praksi tri možnosti, ki jih uporabljam tudi sam:

  • Če imamo vrt, voljo in čas, lahko zelenjavo in sadje, ki vsebuje potrebne vitamine, pridelamo sami. Treba se je le seznaniti, v katerem pridelku se nahajajo potrebni vitamini in minerali. Takšen način je vsaj zame najboljši, ker vrt zahteva aktivnost, fizični napor, povečuje veselje do življenja, zahteva učenje in zelo dobro vpliva na človeško psiho (pomirja). Vse to pa že samo po sebi niža krvni sladkor.
  • Vse stvari lahko kupujemo vsak dan v trgovini sveže, sušene ali konzervirane, odvisno od naših možnosti in potreb.

 

  • Ob pomanjkanju časa ali drugih vzrokihi (veliko ljudi se ne želi preveč ukvarjati s hrano, ker so jim druge stvari v življenju bolj pomembne, želijo pa zdravo živeti), se lahko oskrbimo s prehranskimi dopolnili, ki vsebujejo potrebne vitamine in minerale.

Veliko sem prebral o prehranskih dopolnilih. Na osnovi tega znanja sem veliko stvari tudi poskusil. Težko rečem, ali te stvari res vračajo moč, energijo, koncentracijo, ali pa se je meni tako samo zdelo, ker sem jih moral drago plačati. Včasih, ko me ima, da bi poskusil nekaj novega in o tem razmišljam preveč na glas, se oglasi moja žena: »Ne že spet. Kaj si ti že vse pojedel!«

Dejstvo je, da se svet spreminja. Če želimo zlat prstan, ne bomo kupili rudnika zlata, da izkopljemo zlato in izdelamo prstan.

Tako je tudi s prehranskimi dopolnili. Veliko ljudi je proti temu. Vendar je cilj, da telo dobi potrebne vitamine in minerale. Tudi jaz zagovarjam, da se vitamini in minerali pridelajo na domačem vrtu, vendar čutim grenkobo, ko mi nečak reče: »Slavko, kje ti živiš? Tebe je čas povozil. Malo ljudi zanima, od kod to pride, pomembno je, da deluje,« in pokaže mišice, pridobljene v fitnesu tudi s pomočjo prehranskih dopolnil.

KAJ PRAVIJO STROKOVNJAKI O PREHRANI ZA SLADKORNE BOLNIKE?

Na osnovi praktičnih izkušenj in rezultatov študij se je kot odlična kombinacija, ki ugodno vpliva na telesno težo in višino krvnega sladkorja, izkazala kombinacija zadostne količine beljakovin (meso, sejtan, ribe …) in počasi prebavljivih ogljikovih hidratov (zelenjava, stročnice in nekatero sadje). Beljakovine nas nasitijo, krvni sladkor pa zvišujejo zelo malo. Živila, ki krvnega sladkorja skoraj ne dvigujejo ali ga dvigujejo zelo počasi, spadajo med živila z nizkim glikemičnim indeksom. Pomembno je, da na krožniku živila kombiniramo tako, da krvnega sladkorja ne dvignemo preveč. Takšna prehrana je priporočljiva za vsakogar in ne samo za sladkorne bolnike – diabetike. 

KOLIKO KALORIJ POTREBUJEMO NA DAN?

Samo toliko, da telo opravi zastavljeno delo tega dne, razen če želite, da telo nekaj energije še shrani za naslednji dan. Ljudje takšno hranjenje energije čutimo na povečani telesni teži – zredimo se.

Ne, ne bomo vas silili, da morate meriti, koliko česa pojeste. V preteklosti se je vedno svetovalo, da se za vsak obrok določi količina hrane v dekagramih. Praksa je pokazala, da če se preveč ukvarjamo s hrano kot edinim »zdravilom« za sladkorno bolezen, nam takšna skrb zamegli um, da ne vidimo res pomembnih stvari, ki jih moramo početi.

V večini knjig o uspešnih ljudeh s sladkorno boleznijo – diabetesom, ti ne dajejo pretirane pozornosti hrani. Zanje je hrana sredstvo (energija), ki jo telo potrebuje, da opravi svoje fizične in umske naloge. V vsakem trenutku se zavedajo in skrbijo, da je hrana raznolika, kakovostna in sveža, s tem pa zadovoljijo tudi svoje gurmanske užitke (uživajo v hrani).

KAJ JE RES POMEMBNO VEDETI O PREHRANI?

Življenje je lahko dinamično. Vsak dan smo izpostavljeni drugačnim psihičnim in fizičnim obremenitvam. Smo mladi, stari, vsak dan hodimo v službo, šolo, na športne aktivnosti, kulturne prireditve, zabave …

Zato je zelo pomembno, da sladkorni bolnik obvlada obnašanje ob »prazni in polni mizi«. S tem mislim, da se 24 ur na dan zaveda, da ima sladkorno bolezen in da je hrana tisto področje, ki ga mora kontrolirati.

Priporoča se, da si sladkorni bolnik tudi pri načinu hranjenja izbere vzornike. Enako počnejo tudi podjetniki, ki kopirajo obnašanje, delovne metode, način življenja uspešnejših od sebe. Če sladkorni bolnik v službi, šoli, družini opazuje, kaj in kako jedo ljudje, ki so suhi, zdravi, polni energije; če je sposoben razumeti, da se od njih lahko veliko nauči, potem ima velike možnosti, da področje prehrane dobro obvladuje.

KAJ HOČEMO S TEM POVEDATI?

Če želite držati sladkorNAkratko, je treba vložiti nekaj energije. Poskusite za začetek v nedeljo. Ko se zbudite, si recite: »Danes je nedelja, dan bom preživel mirno z družino, ne bom posebno fizično aktiven, in ker imam sladkorno, bom nekoliko zmanjšal količino hrane v obrokih.« To čez dan tudi storite.

Ni pomembno, ali boste takoj uspešni ali ne. Pomembno je, da ste se zjutraj zavedali, da imate sladkorno in ste si dali navodilo (bom nekoliko zmanjšaj količino hrane v obrokih), da bi naredili nekaj za zdravje. Če boste velikokrat stvari ponavljali, vam bo zagotovo uspelo in sledilo bo.

VAJA DELA MOJSTRA

Nekega dne boste šli v gostilno s svojo družino in prijatelji praznovat rojstni dan. Že na poti veste, da bo veselo, veliko bo dobre hrane in noč bo dolga. Ko stopite skozi velika vrata gostišča, začutite pozitivno energijo tega trenutka (gostje so veseli, mize polne, ansambel pripravljen) in vi … kaj pa vi z vašo sladkorno? Hm, samo nasmehnete se, tokrat ste pripravljeni. Ob pogledu na vse dobrote hitro ocenite situacijo in si rečete: »Težka bo, pa saj mi ni treba vsega pojesti. Najljubši hrani se ne bom odpovedal, bom pa moral kalorije “pokuriti” na plesišču in žena bo zaradi tega zelo vesela.«

KAJ JE IN ZAKAJ JE POMEMBEN GLIKEMIČNI INDEKS (GI)?

Glikemični indeks pomeni razvrščanje živil glede na to, kako hitro naraste krvni sladkor – glukoza po njihovem zaužitju. Živila z glikemičnim indeksom 15-35 imajo nizek glikemični (GI) indeks, med 40-50 srednji in od 50-100  visok glikemični indeks (GI). Primeri so v tabeli TUKAJ.

LAHKO KROŽNIK  ZAUSTAVI SLADKORNO BOLEZEN DIABETES?

Ni treba biti strokovnjak za prehrano in ni vam treba v vsakem trenutku znati analizirati vsakega živila za zdravo življenje s sladkorno boleznijo – diabetesom. Pomembno je, da vsaj po skupinah poznate živila z visokim ali nizkim glikemičnim indeksom (živila, ki hitro ali počasi dvigujejo krvni sladkor). S tem znanjem lahko hitro reagirate in v vsakem trenutku in okolju izberete živilo, ki ustreza vašim potrebam. Nobenih težav ne boste imeli ne v službi, šoli, doma ali na zabavah, če boste pred jedjo malo premislili, kako poteka dan. Ste, boste pasivni ali fizično aktivni? In potem na krožnik premera 23 cm (krožnik za pico je prevelik) naložili hrano v razmerjih, kot prikazuje spodnja slika.

Na začetku smo obljubili:

Z našo novo metodo boste v samo v 30. dneh na enostaven način znižati krvni sladkor-glukozo za 4 enote (mmol/l) in spoznali, da lahko kljub sladkorni bolezni-diabetesu uresničite svoje sanje.

Naloga: Če želite to uresničiti, potem ravnajte po nasvetih:

                                »Od mize je treba oditi z željo, da bi še jedel.«

 

 STE VEDELI, DA LAHKO V KUHINJI ALI V SLUŽBI ZNIŽATE KRVNI SLADKOR?

Gospa Marija vam bo povedala, kako se to počne pri 75. letih in Janja pri 40.

Ne verjamete? Vendar je res, klikni na TROŠENJE ENERGIJE IN HUJŠANJE.